‘Klaar voor de herstart’ is nog niet af!

Donderdagavond 24 juni heeft de VVD-fractie heel transparant de kaarten op tafel gelegd over haar inbreng in de aanloop van het raadsdebat over ‘Klaar voor de herstart’ op 8 juli.

De centrum-linkse coalitie van GroenLinks/CDA/DS/D66 blijkt met haar eigen accenten de begroting in onbalans te hebben gebracht.

Opnieuw springt de VVD-fractie in de bres voor de monumentale binnenstad: het bestrijden van de leegstand vraagt niet alleen meer bestuurlijke daadkracht, maar ook extra geld.

Ook RHC Concordia en de ondernemers in het Roermondse Veld en ’t Vrijveld kunnen op financiële steun van de VVD-fractie rekenen.

De doorontwikkeling van onze stedelijke Maasplassen via AREA-X kan een mooie impuls betekenen voor Roermond Stad aan het Water.

Hiervoor moet ambtelijke capaciteit worden vrijgemaakt. De VVD-fractie is geen voorstander van een OZB-verhoging louter om de begroting sluitend te maken. De voorgenomen verhoging van de toeristenbelasting krijgt de handen ook niet op elkaar. Deze verhoging wordt immers alleen gebruikt om de begroting sluitend te maken en niet voor de instandhouding en verbetering van faciliteiten waar ook bezoekers gebruik van maken.

De hoogste tijd dus om geld te besparen door de basis op orde te brengen en te beseffen dat elke euro maar een keer kan worden uitgegeven.

De gemeente speelt bankier met zo’n € 3,5 miljoen aan coronagelden die alsmaar op de plank blijven liggen.

De arbitrageprocedure over de jeugdzorg leidt ertoe dat de gemeente nog enkele miljoenen tegemoet kan zien ter compensatie van de uitgaven voor de jeugdzorg in de voorbije jaren.

Op onze facebookpagina wordt de inbreng van fractievoorzitter Vincent Zwijnenberg integraal en onverkort weergegeven.