Stedenband Roermond – Mönchengladbach bestaat 50 jaar.

Toeval bestaat niet. Tijdens onze laatste raadsvergadering was het exact 50 jaar geleden dat de toenmalige gemeenteraad van Roermond het besluit nam om een stedenband aan te gaan met Mönchengladbach. De belangrijkste overweging destijds, het streven naar Europese eenheid in vrede, welvaart en welzijn, heeft nog altijd niets aan betekenis ingeboet. Fractievoorzitter Vincent Zwijnenberg: “Natuurlijk moet aan dit jubileum op een voor deze tijd gepaste wijze aandacht worden geschonken. Maar het is ook een goed moment om vooruit te kijken. We staan voor de uitdaging onze stedenband met Mönchengladbach een nieuwe, meer eigentijdse impuls te geven. In de geest van toen. Met de generatie van nu. Sinds het Verdrag van Lissabon in 2007 honoreert Brussel met name interregionale en stedelijke partnerschappen ter bevordering van Europese eenwording. Daar liggen geweldige kansen, niet alleen voor Roermond en Mönchengladbach, maar ook voor de Kreis Viersen en de Gemeinde Niederkrüchten met het oog op Javelin Park.”. Alle fracties, behoudens de fractie van Groen Links, steunden de motie van de VVD.