Bestemmingsplan Donkernack: een kwaliteitsimpuls voor de uitstraling van Roermond?

25 oktober 2023 - Onze trots voor de Maasplassen als gebied is groot, maar de aanblik van de Donkernack is, met enig gevoel voor understatement, niet per se fraai te noemen. Woonboten in allerlei soorten en maten en met verschillende onderhoudsniveaus, wel of geen bebouwing op de oever en zo zijn er nog meer aspecten te bedenken die het plangebied ‘rommelig’ maken.

Het is daarom een goede zaak dat er kwalitatieve randvoorwaarden zijn geland in het bestemmingsplan. Tegelijkertijd moeten we ook constateren dat hier sprake is van een sterfhuisconstructie: pas bij vervanging van een woonschip en/of bijbehorende bebouwing dient voldaan te worden aan de bouwregels van het bestemmingsplan. Dat kan allemaal dus nog wel enige tijd duren.

Met het voorliggend bestemmingsplan, hebben we zometeen in ieder geval een ruimtelijk kader dat voorziet in duidelijkheid voor de bewoners en waarmee de aanblik van de Donkernack op termijn opgewaardeerd wordt. En dat kan wat de VVD betreft, niet snel genoeg zijn voor onze Stad aan het Water.