Grenzen aan groei: waarom de Roermondse politiek kaders moet stellen aan het outlet

Roermond is méér dan een winkelcentrum aan de N280: onze fractievoorzitter betoogt waarom het de hoogste tijd wordt om duidelijke kaders te stellen aan de groeiambities van Designer Outlet Roermond!

In de media wordt er al enige tijd druk gespeculeerd over de groeiplannen van Designer Outlet Roermond: een groei naar 10 miljoen bezoekers per jaar, verdere uitbreiding van horeca, het loslaten van de outletformule, en meer variëteit in het winkelaanbod. Het is vooralsnog ‘slechts’ een ambitie, want van een formele aanvraag bij de gemeente is nog geen sprake.


Nu zouden we kunnen ‘struisvogelen’ en kunnen afwachten tot er een aanvraag ligt. Dat zou echter een vorm van politieke taakverwaarlozing zijn: zo lang je niet kiest, hoef je immers ook geen kleur te bekennen. Nu de discussie zich in het kielzog ook verbreedt tot wensen van het Retailpark, acht ik duidelijkheid vanuit de politiek wenselijk. Vooropgesteld: het outlet heeft Roermond veel gebracht. Met meer dan 3500 werknemers, (inter)nationale bekendheid en meer bezoekers dan de Efteling per jaar is het outlet een succes. Maar succes is geen vrijbrief voor grenzeloze groei: onze infrastructuur, leefbaarheid en het bestaansrecht van lokale ondernemers staan onder druk.


Een eerste aspect is de (verkeers)infrastructuur van Roermond. Op piekdagen slibt Roermond dicht. Dorpen als Asenray en Leeuwen worden overspoeld door sluipverkeer en diverse lokale ondernemers gooien op doordeweekse ‘Duitse dagen’ noodgedwongen hun deuren dicht. En welke consequentie heeft deze situatie voor de hulpdiensten?


Het tweede aspect is wat mij betreft het evenwicht tussen de binnenstad en het outlet. Een evenwicht dat kwetsbaar is en verstoord lijkt te worden als het oorspronkelijke outletconcept losgelaten zou worden: uitbreiding van horeca en verruiming van branches/functies leiden ertoe dat het complementaire karakter aan de binnenstad wordt uitgehold.


Het zou het outlet sieren als het Roermond zou beschouwen als méér dan een winkelcentrum langs de N280 en samen met de gemeente, lokale ondernemers en inwoners de handen ineen zou slaan. Een stad bouw je en onderhoud je immers samen, en met een omzet van dik 800 miljoen euro mag hier een substantiële maatschappelijke bijdrage aan geleverd worden door het outlet – niet alleen de lusten genieten, maar ook de lasten delen. Het outlet mag wat meer een maatschappelijke partner in de stad worden, niet alleen een melkkoe voor aandeelhouders in Londen.


Aangezien het outlet deze rol niet (meer) zelf oppakt, is het aan de gemeente Roermond om deze maatschappelijke betrokkenheid desnoods af te dwingen. Met duidelijke randvoorwaarden waarbinnen groei wel of niet mogelijk zou kunnen zijn Laat ik vanuit mijn perspectief een aantal van die contouren schetsen voor het Designer Outlet:


  • Groei is ook mogelijk buiten de poorten van het outlet: laat óók publiektrekkers landen in het stedelijk kernwinkelgebied. Dat versterkt de hoofdstraten en vergroot de economische meerwaarde voor héél Roermond.
  • Het outlet dient mee te betalen aan de infrastructuur van Roermond. Waarom zouden de provincie en de gemeente de beurs moeten trekken voor een verkeersprobleem dat door het outlet wordt gegenereerd, terwijl de winsten naar het buitenland vloeien?
  • Parkeren kan ook best buiten Roermond als het outlet extra parkeerterreinen met een pendeldienst realiseert. Denk bijvoorbeeld aan een overloopgarage langs de Duitse snelweg naar Roermond.
  • Geen ongebreidelde uitbreiding qua horeca: Onze binnenstad kent al een divers en sterk horeca-aanbod. Dit moeten we niet uithollen.
  • Gooi de binnenstad niet in de uitverkoop: behoud de outletformule voor het outlet. Het succes van het outlet schuilt juist in de focus op outlet-merkkleding en restpartijen.
  • Versterk de relatie met andere publiekstrekkers: bijvoorbeeld de monumentale binnenstad en het Cuypershuis, de Maasplassen en de groene, omliggende omgeving. Het zou goed zijn als het outlet een actievere rol in de citymarketing van Roermond zou vervullen.

    Groei is geen vies woord, maar dan wel verantwoord. Outlet en binnenstad kunnen elkaar versterken, maar het outlet mag geen stad buiten de stad worden. Roermond moet nú kaders stellen voor McArthurGlen. Ik heb de commissie Ruimte uitgenodigd om op 8 oktober aanstaande met mij van gedachten te wisselen over deze kaders: wordt vervolgd!